Przełom roku sprzyja podsumowaniu, ale także planowaniu i wybieganiu w przyszłość, dlatego przyglądamy się trendom kulinarnym, które zmieniają nasze dotychczasowe przyzwyczajenia. Które z nich wejdzie do naszego codziennego życia na stałe, a które to tylko wymysł marketingowców? Zobacz nasz ranking.
1. Bezalkoholowe alkohole
fot. unsplash
Ogólnoświatowy trend dotyczący trzeźwości dotarł do Polski. Coraz więcej osób rezygnuje z alkoholu, tymczasowo lub na stałe, rośnie świadomość na temat zdrowia, samopoczucia i bezpieczeństwa. Nie oznacza to, że świadomi abstynenci rezygnują z życia towarzyskiego. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie browary coraz częściej włączają do swojej oferty piwa niskoalkoholowe i bezalkoholowe. Rośnie także rynek bezalkoholowych win i koktajli.
2. Żywność na upały
fot. unsplash
Zeszłoroczne lato było najgorętsze w historii. Nic więc dziwnego, że sektor spożywczy odpowiada na zmieniający się świat. Już teraz w USA można kupić cukierki z elektrolitami, a niedługo coraz częściej będziemy słyszeć o zawartości sodu, potasu i magnezu w produktach. Na etykietach będziemy mogli zobaczyć hasła reklamowe w stylu „dobre na upał".
3. Mleczna alternatywa
fot. unsplash
Mleko roślinne pojawia się w co trzecim gospodarstwie domowym w Polsce, a wartość rynku sprzedaży roślinnych alternatyw nabiału co roku wzrasta dwucyfrowo. Najpopularniejszym mlekiem do kawy stanie się napój owsiany, który najlepiej komponuje się smakowo z kofeinowym naparem. Ciekawostką może być inspirowany mlekiem napój… ziemniaczany.
4. Zdrowsze słodkie przekąski
fot. unsplash
Wszyscy kochamy słodycze i to się nie zmieni. Natomiast rozwój chorób cywilizacyjnych sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej „zdrowszych alternatyw″ słodyczy – pozbawionych już nie tylko oleju palmowego i mleka krowiego, ale też cukru. Największym wyzwaniem dla producentów jest obecnie uniknięcie „przezdrowienia”, czyli znalezienie złotego środka pomiędzy składem a smakiem. Rezygnacja ze składnika, który wcześniej „niósł smak” produktu, często okazuje się nietrafioną decyzją.
5. Dieta słoikowa
fot. unsplash
Nadal rozwijać się będzie rynek diet pudełkowych – najcenniejszy stał się dla nas czas, który możemy zaoszczędzić na przygotowaniu posiłków. Natomiast od wielu lat wyzwaniem dla branży cateringów dietetycznych są tony wprowadzanego na rynek plastiku. Cateringi oferujące opakowania wielorazowe, np. słoiki, będą coraz chętniej wybierane przez konsumentów.
6. Kulinarna walka z demencją
fot. unsplash
Wśród największych wyzwań dzisiejszego świata jest starzenie się społeczeństwa i rosnąca demencja. Eksperci firmy Mintel wskazują, że w najbliższych latach wzrośnie zainteresowanie produktami korzystnie wpływającymi na koncentrację i samopoczucie, zawierającymi magnez, witaminy z grupy B czy zieloną herbatę.
7. Adaptogeny wciąż na fali
fot.unsplash
Zdobywająca szturmem polskie apteki ashwagandha nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. Adaptogeny są nietoksycznymi roślinami, które charakteryzują się tonizującym działaniem na organizm człowieka. Zmniejszają skutki stresu, który wpływa nie tylko na kondycję fizyczną, ale także psychiczną i mentalną. Istnieje wiele rodzajów adaptogenów, które stymulują ciało do powrotu do naturalnej równowagi, czyli homeostazy. Substancje adaptogenne wykazują wyjątkowo wysoki potencjał antyoksydacyjny. W trudnych, stresujących czasach zainteresowanie adaptogenami będzie rosło.
8. Czysty skład
fot. unspash
Rozwijać się będzie także grupa produktów z tzw. czystym składem. Zależy nam na tym, by jeść produkty jak najmniej przetworzone, zrobione w sposób naturalny, z jak najmniejszej liczby składników, bez zbędnych dodatków i konserwantów. Ludzie chcą wiedzieć na ten temat coraz więcej, interesują się pochodzeniem surowców – starają się mieć realny wpływ na podejmowane decyzje zakupowe.
9. Doświadczenie restauracyjne
fot. unsplash
Rosnące ceny energii elektrycznej, żywności i zwiększające się koszty zatrudnienia mogą zmienić krajobraz restauracyjny w Polsce. W 2022 roku zamknęła się rekordowa liczba blisko 3,9 tys. lokali w Polsce, czyli o 60 procent więcej niż przed rokiem. Jako konsumenci rzadziej wychodzimy „na miasto”, ale gdy już to się dzieje, szukamy ciekawych konceptów i kuchni, której nie przygotujemy sami w domu. W kolejnych latach wzrośnie też popyt na lokale oferujące „doświadczenie restauracyjne”, czyli potrawy, które wykraczają poza standardowe składniki i sposoby przygotowania. Wizyta w knajpie stanie się jednym ze sposobów rozrywki, a nie tylko zaspokajaniem potrzeb kulinarnych i społecznych.
10. Jedzenie na miarę trudnych czasów
fot. unsplash
Deficyt wody, energii elektrycznej, surowców, zmiany klimatyczne czy problemy w łańcuchach dostaw powodują, że rynek spożywczy będzie musiał odpowiadać na te wyzwania. Z jednej strony otrzymamy produkty, które będą obiecywały pewien rodzaj rozwiązania, nadziei, a z drugiej – nadal zapewnią „rozrywkę” i przyjemność. Jak mówi kucharz Grzegorz Łapanowski na łamach trendbooka Food and Design: – Alternatywne źródła białka w każdej możliwej postaci, mięso komórkowe, wegetariańskie i wegańskie analogi to pewnie wierzchołek góry lodowej nowego rynku spożywczego, który dalej pozostaje nieodkryty.
Źródło: Trendbook 2023-2030, Food and Design by Od kuchni, Raport Mintel: 2023 Global Consumer Trends