Ososby w wieku 50 lat i więcej prowadzą bardziej aktywne, zdrowe i satysfakcjonujące życie niż kiedykolwiek wcześniej - fot. unspash

Choć osoby z pokolenia Flexi mają bogate doświadczenie i umiejętności, rzadziej chorują i są bardziej zaangażowane, to wiek często przeszkadza im w znalezieniu nowej pracy. Ta ukryta forma dyskryminacji trwa od dawna, dlatego przeciwdziałanie ageizmowi stało się misją naszego biznesu. Uważam, że nie stać nas jako społeczeństwa na marnowanie talentów, doświadczenia, autorytetów tego pokolenia – mówi Katarzyna Łakińska, pomysłodawczyni portalu flexi.pl, który łączy doświadczonych specjalistów z firmami poszukującymi ekspertów.

Według danych ONZ, do roku 2050 średni oczekiwany czas życia przekroczy 77 lat i wydłuży się o 7 lat. Silver generation to coraz silniejsza grupa konsumentów, mówi się o silversach w kategoriach silver economy, a nawet silver tsunami. A jak wygląda ich sytuacja na rynku pracy? Czy ageizm to poważny problem?
Jeśli chodzi o krzywdzące sądy na temat tej generacji, to jest wiele do zrobienia, a przeciwdziałanie ageizmowi to proces wymagający wielu działań, przede wszystkim systemowych. Pomimo starzenia się społeczeństwa, pracodawcy i rekruterzy nadal trzymają się sztywnego podziału na młodych i starszych pracowników, w którym zazwyczaj młodzi pracownicy wydają się wygrywać. Choć osoby dojrzałe mają bogate doświadczenie i umiejętności, wiek często staje na przeszkodzie, a ich CV są odrzucane. Ta ukryta forma dyskryminacji ze względu na wiek trwa od dawna. Na rynku pracy występuje również dyskryminacja ze względu na płeć, której w większości doświadczają kobiety, zwłaszcza dojrzałe. Powielanie stereotypów związanych z wiekiem lub płcią może sprawić, że firmy stracą szansę na pozyskanie wyjątkowych talentów. Nie stać nas na to. Zrozumienie tego problemu może przyczynić się do eliminowania w ogłoszeniach i procesach rekrutacyjnych wyrażeń sugerujących selekcję wiekową i płciową, które mogą odstraszać specjalistów z pokolenia 50+.

Tymczasem, Pani zdaniem, dla wielu osób życie dopiero zaczyna się po pięćdziesiątce...
Oczywiście, dotyczy to zwłaszcza kobiet. Powiedzenie, że dzisiejsza 50-latka to jak kiedyś 40-latka to za mało i nie mówimy tu tylko o aktorkach czy celebrytkach. To wiek, kiedy ewentualne kompleksy, wątpliwości odkładamy do „szuflady zapomnienia” i zaczynamy po prostu cieszyć się tym, co mamy. Naszym kapitałem są doświadczenie i empatia, potrafimy znajdować satysfakcję w działaniu na rzecz innych. Wiemy też, jak zadbać o siebie, urodę, styl. Wiemy, jak poprawiać kondycję, wybierać wartościowe i naturalne produkty. To jest pochodną naszej otwartości na nowe, na zmiany. Jest wynikiem dojrzałości wewnętrznej! Już wiemy, że wiele zakrętów życiowych jest za nami, że tyle razy dałyśmy radę, inaczej reagujemy, gdy pojawia się ból i problem, nie przesłania nam to całego życia, jak np. 20-latkom.

Jakie wartości mogą wnieść do organizacji bardziej dojrzali pracownicy?
Generalnie pięćdziesiątka to czas, gdy życie zyskuje nowy wymiar, a my mamy już cenny bagaż doświadczeń zawodowych i osobistych. To grupa ludzi, którzy nie tylko przeszli przez liczne etapy kariery zawodowej, ale także czerpią z życia pełnymi garściami. W dzisiejszych czasach, ludzie w wieku 50 lat i więcej prowadzą bardziej aktywne, zdrowe i satysfakcjonujące życie niż kiedykolwiek wcześniej. Kiedyś nie mieli takich możliwości, pracowali, wychowywali dzieci, nie było oszczędności ani kredytów. Teraz to wiek, który otwiera przed nami wiele perspektyw zarówno pod względem rozwoju osobistego, jak i wpływu na otaczający nas świat. Dzisiejsi „dojrzalsi” nie przywiązują wagi do swojego wieku ani nie czują się starzy. Nie rezygnują z życia społecznego ani zawodowego, a wręcz przeciwnie, biorą w nich aktywny udział. To grupa, która może poszczycić się zarówno praktyczną wiedzą, jak i umiejętnościami miękkimi, takimi jak zdolności interpersonalne, negocjacyjne i przywódcze. Ich doświadczenie w różnych dziedzinach może być bezcenne dla pracodawców, zwłaszcza jeśli jest efektem wieloletniej pracy w danej branży. To także okres, gdy wielu ludzi ocenia swoją karierę i planuje kolejne kroki zawodowe. Dla niektórych może to oznaczać przekierowanie swojej ścieżki zawodowej, zmianę branży lub rozpoczęcie własnego biznesu. Te osoby chcą przede wszystkim osiągać satysfakcję z pracy, nie dążą już do awansu za wszelką cenę, bardzo często mają za sobą osiągnięcia, prestiżowe stanowiska, teraz chcą się dzielić wiedzą i doświadczeniem. Częściej niż młodsi dostrzegają zagrożenia, dzięki doświadczeniu wnoszą do firmy coś więcej niż tylko wiedzę potrzebną na danym stanowisku. Poza tym często starsi pracownicy nie potrzebują całego etatu i rzadziej chorują. Dobrze wiedzieć, że za młodego pracownika pracodawca płaci 33 dni jego zwolnienia lekarskiego, a za osobę 50+ tylko 15 dni. Tych benefitów dla pracodawcy jest wiele.

O tych benefitach można przeczytać na portalu flexi.pl, który założyła Pani w 2020 roku. Platforma stara się przełamywać stereotypy na temat ludzi po 50. roku życia. Jak się to Pani udaje?
Portal jest przestrzenią, która łączy doświadczonych specjalistów z firmami poszukującymi ekspertów, tworząc w ten sposób synergiczne relacje i wspierając rozwój na rynku pracy. Tworząc portal, wykreowałam termin pokolenie Flexi, akcentując witalność tej grupy wiekowej. Pokolenie Flexi jest elastyczne: nie boimy się porażek, odnaleźliśmy się w różnych okolicznościach ekonomicznych, politycznych. Kiedy zaczynaliśmy pracę nie było telefonów, komputerów, Internetu, a jednak potrafimy funkcjonować w dzisiejszym świecie. Ciągle uczymy się czegoś nowego zgodnie z teorią, według której nasze życie przestaje się dzielić na trzy etapy – naukę, karierę i emeryturę. Wchodzimy w czasy, które wymagają od pracowników permanentnej nauki i gotowości na zmianę zawodu. Poza tym moje pokolenie żyje często dla kilku pokoleń, opiekuje się dziećmi, wnukami i równolegle starszymi rodzicami, dlatego tworzymy społeczność aktywnych osób, które nie czują się seniorami. Przeprowadziliśmy badania i wywiady, nikt z pytanych w wieku od 50 do 75 lat nie uważał się za seniora, słowo senior kojarzono przede wszystkim z osobami wymagającymi wsparcia i opieki. Spotkałam kiedyś na konferencji miesięcznika „Forbes” pana Sobiesława Zasadę. Spojrzał na moją wizytówkę, gdzie miałam napisane: 50+, 60+, 70+ i zapytał: „Dlaczego nie ma tu 90+? Ja właśnie w tym wieku dokonałem swoich największych osiągnięć”.

Panią też nazywają najstarszą startuperką w Polsce…
Tak, starszej chyba nie ma (śmiech!). Czuje, że flexi.pl to biznes z misją, którą jest zmiana społecznego przyzwolenia na marginalizację ludzi 50+. Szkoda marnować autorytety tego pokolenia. Nie trzeba być dalej prezesem, zasiadać w zarządach, można się dzielić z młodszymi pracownikami swoim doświadczeniem i znajomością firmy. Jednym z takich impulsów do stworzenia portalu były doświadczenia moich przyjaciół czy byłych klientów nagle zwalnianych z pracy, ale także film „Praktykant” z Robertem De Niro. To przepiękna historia pana po siedemdziesiątce, który trafia do startupu jako praktykant. Spotyka się tam z ogromną niechęcią młodszego zespołu, ale po pewnym czasie okazuje się, że jest niezastąpiony, jego empatia i znajomość życia powoduje, że wszystkie strony zyskują. Dlatego na naszej stronie pokazujemy sylwetki osób, które swoim działaniem przeczą tym ograniczającym stereotypom. Bohaterami naszego plebiscytu „21 osób na XXI wiek” są osoby, które robią niewiarygodne rzeczy, pokazują swoją siłę, hart ducha i energię. Doszliśmy do wniosku, że wielkie organizacje charytatywne w Polsce są prowadzone właśnie przez pokolenie silvers. W większości to kobiety, m.in. siostra Małgorzata Chmielewska, Tisa Żawrocka-Kwiatkowska, Ewa Błaszczyk, Krystyna Aldridge Holc, Krystyna Janda. Dojrzałe kobiety są autorytetami w kulturze, na przykład Anda Rottenberg w dziedzinie sztuki nowoczesnej, nasza noblistka Olga Tokarczuk czy mistrzyni światowego kina Agnieszka Holland.

To są duże nazwiska, słynne osoby. A zwykli ludzie?
Do naszego konkursu „Apetyt na życie” zgłosiło się kilkadziesiąt osób, które weszły na nową drogę zawodową będąc w gronie 50+ i czerpią z tego ogromną satysfakcję. Jest na przykład pan, który będąc już na emeryturze znalazł dzięki nam pracę w międzynarodowej korporacji i rozwija w niej struktury HR. Dostajemy wiele e-maili od osób, które dzięki portalowi rozpoczęły nowe zawodowe życie, czasem początkiem był udział w jakimś projekcie, który przerodził się w stałą pracę. Są osoby, które zaczęły przygodę z własnym biznesem, stały się franczyzobiorcami, założyły startupy. Pokazują, że można. Nasz portal ma także skłaniać do refleksji obie strony. Zazwyczaj pytamy dzieci: „Kim będziesz, jak dorośniesz?”, teraz jest czas na pytanie: „Kim będziesz na emeryturze?”. Jak przygotować się na ten czas „wiekowania”? Czy zadbać o nowe hobby, nowe umiejętności? Czy chcemy pracować? Czy musimy sobie dorabiać i w jaki sposób? To kolejne lata życia i warto, żeby były satysfakcjonujące! Zachęcam i zapraszam do włączania się, do kontaktu z portalem flexi.pl. Im więcej głosów o tym, czym żyje nasze pokolenie, co jest ważne, tym szybciej zmienimy wizerunek pasywnych osób, bez przyszłości. Młodzi potrafią się sami promować, dla nich selfie jest codziennością, nasze pokolenie trzeba zachęcać do pokazania naszych zalet, zgodnie z powiedzeniem „świat ustępuje z drogi temu, kto wie, dokąd zmierza”. Pokolenie Flexi to największa grupa demograficzna. Mamy świadomość zmian, warto zatem już od razu optymistycznie zastanowić się, jak mogą wyglądać kolejne lata, wyzwania i radości. Święta to dla większości kobiet spełnianie wymagań rodzinnych, ale kiedy już wszystko jest zrobione i zjedzone, znajdźmy chwilę tylko dla siebie. Zróbmy sobie filiżankę herbaty, maseczkę na twarz, zamknijmy oczy, poczujmy własną siłę i pomyślmy o naszej przyszłości. Warto, bo uważam, że ludzie aktywni są zdrowsi. Kiedy przestajemy pracować, mamy czas na to, żeby wyszukiwać choroby. Kiedy pracujemy z innymi ludźmi, a jeszcze lepiej dla ludzi, to dzieją się wspaniałe rzeczy. Aktywność to słowo klucz, które zrzuca z naszych ramion ciężar lat

Katarzyna Łakińska  

Jest jedną z najbardziej wpływowych kobiet polskiej reklamy. Przygodę zawodową rozpoczęła w Paryżu. Przewodnicząca Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Firm Rodzinnych FBN Poland. Laureatka rankingu Forbes 50 po 50. Wieloletnia Członkini Rady Nadzorczej Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR. Członek Rady Firm Rodzinnych w Konfederacji Lewiatan. Wielokrotny juror w Effie Awards. Uczestnik Komisji Etyki Reklamy. Członek IAA (International Advertising Association). Laureatka Rankingu 50 Najbardziej Kreatywnych Ludzi w Biznesie 2021. Założycielka agencji reklamowej V&P i portalu flexi.pl

 

share-icon Podziel się artykułem ze znajomymi
Grażyna Tomala-Tylman
Grażyna Tomala-Tylman

Z miłości do natury, pasji do słowa pisanego i stałej chęci przełamywania schematów stworzyłam jesienią 2021 roku magazyn Natura. Wokół projektu udało się skupić grono wspaniałych twórców - mistrzów słowa, obrazu i emocji, z którymi co miesiąc oddajemy naszym Czytelnikom zacną porcję inspiracji, jak żyć bardziej świadomie, dbać o siebie i dokonywać lepszych wyborów. Miesięcznik rozchodzi się jak świeże bułeczki, dlatego naturalną konsekwencją było stworzenie tego miejsca - bloga, do śledzenia, którego wszystkich serdecznie zapraszam! ...

Komentarze
chevron-down