Emolienty do kąpieli dla dorosłych polecane są przy skłonnościach do suchej - fot. Isi Parente/unsplash

Emolienty do kąpieli to idealne produkty dla skóry, która wymaga szczególnej troski. Dobrze sprawdzają się nie tylko przy kąpielach niemowląt i dzieci, ale także wspierają wysuszoną i „chorą” skórę dorosłych. Jaki produkt wybrać, aby dać skórze najlepszą ochronę?

Emolienty do kąpieli

Czym są emolienty do kąpieli? To szczególna forma dermokosmetyków, które służą do pielęgnacji skóry wyjątkowo wrażliwej i wymagającej szczególnej opieki. Sama nazwa dokładnie oddaje ich charakter – w języku łacińskim oznacza „zmiękczać”, a zatem ich główne działanie polega na nawilżaniu i zmiękczaniu skóry. Działanie różnych rodzajów płynu do kąpieli z emolientami ma działanie wielokierunkowe i spełnia szereg funkcji zdrowotnych dla problematycznej skóry.

Do najważniejszych zadań emolientów należą:

• zatrzymywanie wody w naskórku i zapobieganie jej utracie oraz przesuszeniu skóry,
  • natłuszczanie skóry,
  • działanie uelastyczniające,
  • dostarczanie skórze ważnych składników, jak lipidy i białka,
  • odbudowywanie bariery ochronnej naskórka,
  • działanie przeciwzapalne,
  • wspieranie walki z objawami przesuszonej skóry takimi jak zaczerwienie, pieczenie czy swędzenie.

Działanie tego typu dermokosmetyków jest tak pozytywne, że bardzo często zalecane są emolienty do kąpieli dla noworodka, niemowlaka i dzieci jako element codziennej pielęgnacji skóry. W przypadku osób dorosłych kąpiel w emolientach zalecana jest przede wszystkim przy chorobach skóry.

Emolienty do kąpieli niemowląt

Emolient do kąpieli dla niemowląt to kosmetyk, który spełnia wszystkie wymagania do pielęgnacji wrażliwej skóry. Z uwagi na swoje delikatne działanie lekarze dermatolodzy polecają także emolienty do kąpieli noworodka. Warto stosować je od pierwszych dni życia dziecka, aby minimalizować występowanie alergii skórnych. Skóra tak małych dzieci jest wyjątkowo wrażliwa, cienka, nie posiada jeszcze całkowicie wykształconej bariery ochronnej i wymaga wsparcia.

Na czym polega dobroczynne i prozdrowotne działanie tego rodzaju kosmetyków? Emolient do kąpieli dla niemowlaka i noworodka zawiera przede wszystkim tłuszcze i kwasy tłuszczowe (np. omega-3 i omega-6), a to oznacza, iż nie rozpuszcza się w wodzie, jak inne płyny do kąpieli czy mydła, ale pozostawia na skórze cienką warstwę, nawet na kilka godzin. Płyn do kąpieli dla niemowląt z emolientami tworzy szczególny „płaszcz ochronny” na skórze tak malutkiego dziecka, który zabezpiecza przed utratą wody oraz chroni przed grzybami, bakteriami, wirusami i alergenami. Zastosowanie takich kosmetyków odpowiada potrzebom rozwijającej się skóry. Dzięki kąpielom z emolientami nie ma już potrzeby wmasowywania dodatkowo w skórę dziecka oliwki czy balsamu nawilżającego.

Ranking emolientów do kąpieli dla niemowląt uzależnia pozycję kosmetyku na liście tych najlepszych w zależności od składu, a w szczególności od jakości naturalnych produktów, używanych do produkcji konkretnych emolientów. Do takich produktów, które powinny znaleźć się w dobrym emoliencie należą:

• olej lniany,
  • olej sojowy,
  • oliwa z oliwek,
  • olej macadamia,
  • olej kukurydziany,
  • masło shea,
  • olej z awokado,
  • pantenol,
  • lanolina.

Niektórzy dermatolodzy zalecają stosowanie emolientów bez parafiny w składzie, która może utrudniać wnikanie w skórę składników odżywczych poprzez tworzenie warstwy okluzyjnej. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto zawsze skonsultować się z lekarzem.

Emolienty do kąpieli dla dzieci

Emolienty dla dzieci do kąpieli dzięki zawartości naturalnego tłuszczu dokładnie nawilżają skórę dziecka. W przypadku skóry szorstkiej i łuszczącej się to najlepsze rozwiązanie. Po kąpieli z emolientami nie ma potrzeby już dodatkowego smarowania i nawilżania zmienionego chorobowo naskorka. W wielu przypadkach lekarze zalecają także codzienne stosowanie emolientów w celu profilaktycznym, chroniącym głównie delikatny jeszcze naskórek u dziecka.

Co zapewniają skórze emolienty do kąpieli dla dzieci? Oto lista zalet:

• ograniczają utratę wody przez naskórek,
  • likwidują szorstkość i suchość skóry,
  • regenerują naskórek,
  • odżywiają skórę,
  • zmiękczają naskórek, dzięki czemu znacznie zmniejszają chęć „drapania” skóry,
  • tworzą oleistą powłokę na warstwie rogowej naskórka, dzięki czemu utrudniają nadmierne parowanie wody z powierzchni skóry.

Naturalne emolienty do kąpieli zalecane są do stosowania u dzieci z atopową skórą. AZS, czyli atopowe zapalenie skóry to poważna choroba, która wymaga leczenia i sprzyja wielu nieprzyjemnym dolegliwościom, jak uporczywy świąd i zmiany w wyglądzie skóry. Emolient warto wtedy stosować do kąpieli zarówno w okresach zaostrzeń choroby, jak i remisji. W takich przypadkach lekarze zalecają używanie emulsji do kąpieli, która jest bardziej stężona i wykazuje silniejsze działanie na skórę.

Emolientami dla skóry atopowej można myć nie tylko skórę ciała, ale także skórę głowy, a zatem także włosy dzieci. Przy takich schorzeniach kąpiel powinna trwać kilka minut, w temperaturze zbliżonej do temperatury ciała.

Emolienty do kąpieli dla dorosłych

Emolienty do kąpieli dla dorosłych polecane są przy różnego rodzaju chorobach skórnych oraz przy skłonnościach do suchej i łuszczącej się skóry. Kosmetyki występują w postaci emulsji, płynu czy żelu do kąpieli. Wszystkie składniki, jakie zawierają mają za zadanie tworzyć warstwę ochronną skóry, która zabezpieczenia przed odwodnieniem i podrażnieniami. Regularne stosowanie takich produktów korzystnie wpływa na kondycję skóry, narażoną także na zanieczyszczenie środowiska czy niskie temperatury.

Oto kilka podstawowych zasad stosowania emolientów do kąpieli przez dorosłych:

• emolienty należy nakładać delikatnie na skórę, bez silnego pocierania,
  • rozdaj kosmetyku dobierać indywidualnie w zależności od potrzeb skóry i wieku,
  • kąpiel z emolientami powinna trwać krótko (kilka minut),
  • nie korzystać z gorących kąpieli w nadmiernie przegrzanej wodzie (maksymalnie do 37°C),
  • delikatnie wmasowywać emolient w ciało,
  • po kąpieli nie wycierać intensywnie ciała ręcznikiem, a tylko delikatnie osuszać,
  • korzystać z emolientów zgodnie z zaleceniami, określonymi w instrukcji stosowania produktu.

Głównymi składnikami emolientów są produkty pochodzenia roślinnego. Głównie to ekstrakty z roślinnych olei (lniany, kokosowy czy słonecznikowy) oraz witaminy. Oleje dopasowują się do fizjologii skóry i przyczyniają się do zwiększenia skuteczności pielęgnacji w czasie kąpieli. Taki naturalny skład gwarantuje wzmocnienie i odbudowę bariery ochronnej skóry, zmniejsza uczucie „ściągnięcia” oraz pobudza syntezę lipidów. Warto stosować emolienty do kąpieli, gdyż tworzą szczególną ochronną warstwę na skórze, która chroni przed działaniem czynników zewnętrznych, nawet do kilku godzin po kąpieli.

Bibliografia:

1. R.J. Nowicki „Atopowe zapalenie skóry. Interdyscyplinarne rekomendacje diagnostyczno-terapeutyczne Polskiego Towarzystwa Dermatologicznego, Polskiego Towarzystwa Alergologicznego, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego oraz Polskiego Towarzystwa Medycyny Rodzinnej. Część I. Profilaktyka, leczenie miejscowe i fototerapia”, Przegląd Dermatologiczny 2019; 106: 354 – 371,
  2. M. C. M. Correa, J. Nebus „Leczenie chorych na atopowe zapalenie skóry: rola emolientów”, Dermatologia po Dyplomie 2013; 4 (4): 49-68,
  3. Kalina Welz-Kubiak, Adam Reich, Katedra i Klinika Dermatologii, Wenerologii i Alergologii Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu „Znaczenie emolientów w codziennej pielęgnacji skóry”, Forum Dermatologicum 2016, tom 2, nr 1, 20–23 Copyright © 2015 Via Medica ISSN 2450–579X,
  4. Ewa Kamińska „ROLA EMOLIENTÓW W ATOPOWYM ZAPALENIU SKÓRY U DZIECI”, Zakład Farmakologii, Instytut Matki i Dziecka, Warszawa, Polska Developmental Period Medicine, 2018;XXII,4.
share-icon Podziel się artykułem ze znajomymi
Jolanta  Woźniak
Jolanta Woźniak

Ukończyła studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Łódzkiego. Od lat związana jest z tematyką spółdzielczości mieszkaniowej i spraw z zakresu procedury cywilnej. Regularnie współpracuje z kancelariami notarialnymi. Pasjonatka nie tylko prawnych zagadnień, ale także naturalnych kosmetyków i naturalngo dbania o skórę...